همان طور که می دانید تعداد شرکت های نتورک مارکتینگ به عدد 20 رسیده و پیش بینی ها حاکی از آن است که این تعداد تا پایان سال 1395 به عددی حدود 25 برسد. تب و تاب این روزهای نتورک به اوج خود رسیده ، شرکت های بازاریابی شبکه ای در حال برگزاری سمینار های مختلف هستند و هر روز شاهد اخبار جدیدی از شرکت ها هستیم.

اما سؤال بسیار مهم این است که باوجود تعدد شرکت ها و تیم های بازاریابی شبکه ای، کدام شرکت را انتخاب کنیم؟؟

متأسفانه یکی از باورهای غلطی که این روزها شاهد آن هستیم این است که بعضی از افراد تنها عامل موفقیت در بازاریابی شبکه ای را تیم و آموزش های تیم می دانند که در پاسخ به این دوستان باید عرض کنیم که حتی اگر بهترین آموزش های فروش هم در تیمی وجود داشته باشد  ، اگر محصولات کمپانی ضعیف باشد در نهایت با مشکل مواجه می شوید ، علاوه بر این مثال های بسیار دیگری هم وجود دارند که اینگونه نگرش ها را رد میکنند.

 

3

 

10 نکته در انتخاب شرکت بازاریابی شبکه ای

 

1- عاقلانه انتخاب کنید !

بخاطر داشته باشید که اگر بدنبال فرصتی مناسب هستید و عزم خود را برای شروع در این صنعت پردرآمد جزم کرده اید باید بدانید که برای چه مدت قصد فعالیت دارید؟ آیا سرویس ها و محصولات شرکت را بخوبی میشناسید؟ آیا پلن درآمد زایی شرکت را بررسی کرده اید؟ آیا دقیقا میدانید که مثلاً برای ده میلیون تومان درآمد باید چه میزان حجم فروش و چه میزان ساعت فعالیت داشته باشید؟

تا ندانید که چه می خواهید، پس بدستش نمی آورید.

2 – سابقه شرکت چقدر است؟ 

اصلی ترین سؤال در هنگام انتخاب شرکت های بازاریابی شبکه ای این است که سابقه فعالیت این شرکت چه مدّت است؟ اگر شرکتی که می خواهید در آن فعالیت کنید بیش از 10 سال سابقه دارد (در حال حاضر هیچ شرکت بازاریابی شبکه ای در ایران چنین سابقه ای ندارد) پس نشان دهنده این است که این شرکت مورد اطمینان است و میتوانید کار خود را شروع کنید. در غیر این صورت باید موارد دیگر را بررسی کنید.

3 – انتظار چه میزان درآمدی را از بازاریابی شبکه ای را دارید ؟

شما باید در ابتدا هدف خود را مشخص کنید ، هدف شما از شروع این تجارت بدست آوردن یک میلیون تومان در ماه است یا 10 میلیون تومان در ماه؟ این سؤال را حتماً از خود بپرسید چرا که در تصمیم گیری تان بسیار کمک کننده است.

4 – آیا مدیر شرکت از تجربه ی کافی در حوزه ی بازاریابی شبکه ای برخوردار است؟

شما باید از سوابق و فعالیت های مرتبط با بازاریابی شبکه ای مدیر عامل شرکت مطلع باشید ،  آیا وی فرد موفقی در این حوزه بوده است ؟ میزان آشنایی وی با تجارت الکترونیک چقدر است؟

5 – آیا شرکت در حال رشد و گسترش است؟

سوابق شرکت خود را بررسی کنید. سوابقی همچون میزان حجم فروش ، محصولات و …  . آیا شرکت در حال رشد است یا صرفاً در حال در جا زدن ؟  بسیار مهم است که بدانید شرکتی که قصد فعالیت در آن را دارید ، چه اهدافی را در سر دارد.

6 – آیا راهبران خود را به عنوان منبع اصلی اطلاعاتی قبول دارید؟

تنها رمز موفقیت در این سیستم آموزش پذیری شماست. بدانید که اگر می خواهید در این صنعت موفق شوید باید به کلمه کلمه راهبران خود توجه کنید و آنها را پیاده سازی کنید. پس راهبران خود را بررسی کنید چرا که حداقل 3 سال با آنها به طور مداوم در ارتباط هستید.

7 – آیا محصولات شرکت را دوست دارید؟

رندی گیج در کتاب علم بازاریابی شبکه ای سؤالی را مطرح میکند که باید قبل از ورودتان به کمپانی های بازاریابی شبکه ای به آن پاسخ دهید:

” آیا در صورتی که در شرکت بازاریابی شبکه ای فعالیت نمی کردید، حاضر بودید از محصولات شرکت (شرکتی که قصد فعالیت در آن را دارید) با این قیمت و کیفیت استفاده کنید؟ ”  همیشه بیاد داشته باشید که اصل اول در نتورک مارکتینگ فروش و ایجاد مشتری راضی و وفادار است که این زمانی صورت میگیرد که محصولات با کیفیت و قابل قبولی ارایه شود و اگر پاسخ شما به این سوال منفی است به شما پیشنهاد میکنم که در انتخاب خود تجدید نظر کنید. متأسفانه هنوز شاهد آن هستیم که بعضی افراد هنوز با این نگرش که محصول حاشیه است و مهم پورسانت دریافت کردن است، بی کیفیتی و بالا بودن قیمت محصولات شرکت خود را توجیه میکنند که باید خدمت این دوستان هم عرض کنیم که اینگونه رفتارها در نتورک مارکتینگ عواقبی همچون عاقبت شرکت ابر تجارت کهکشان را خواهد داشت.

کیفیت محصولات مهم است یا کمیت؟ 

مهم است بدانید که یک محصول با کیفیت و خاص (در بازار وجود نداشته باشد) بهتر از هزار محصول با کیفیت پایین تر که در بازار هم عرضه می شود است.در مورد محصولات بازاریابی شبکه ای باید در نظر داشته باشیم که نتورک مارکتینگ جای هر دسته محصولی نیست، متأسفانه برخی از شرکت ها در این اندیشه اند که دسته ها و محصولات بیشتر نشان از قدرت یک شرکت است.

8 – پلن درآمدزایی را بررسی کرده اید؟

برای بسیار از افراد بررسی پلن درآمدزایی شرکت ها بسیار بحث پیچیده ای است و از طرفی هم میزان حجم درآمد شما رابطه مستقیمی با پلن درآمد زایی دارد.

چگونه پلن یک شرکت بازاریابی ای را بررسی کنیم؟

یکی از بهترین راهها برای افزایش اطلاعات خود در زمینه پلن های بازاریابی شبکه ای ، بررسی پلن دیگر شرکت های نتورک مارکتینگ و مقایسه آنها با یکدیگر است که باعث میشود دانش شما نیز در این زمینه افزایش یابد. البته کمک از افراد با تجربه هم میتواند به شما کمک بسزایی کند.

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه پلن درآمدزایی ساده تر باشد بهتر است. پلن هایی که شروط بیشتر و از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند پلن های ضعیف تری هستند.

ملاک کیفیت یک پلن چیست؟ 

شاید برای شما هم پیش آمده که شنیده اید :

“در شرکت ما فلان لیدر که لگ کمپانی ایکس است با پونصد میلیون حجم فروش مثلاً حدود  شصت میلیون تومان پورسانت گرفته ، در صورتی که در شرکت های دیگر با این حجم فروش حتی بیست میلیون هم پورسانت دریافت نمی کنید! ” (این یک مثال واقعی بود)

نکته اول : هیچ گاه بر شنیده هایتان اکتفا نکنید و نکته دوم به فرض هم که چنین پورسانتی با چنین حجم فروشی پرداخت شده ، آیا این حجم پورسانت نشان دهنده قدرت پلن است؟ متأسفانه بسیاری از افرادی که تازه با این صنعت آشنا شده اند و از اطلاعات کافی برخوردار نیستند فریب اینگونه موارد را می خورند چرا که این گونه پورسانت هایی با چنین حجم فروشی فقط و فقط نشان دهنده ی ایراد پلن است (پلن باگ داره). بعضی از شرکت ها با استفاده از این گونه پلن ها با هدف اجماع پورسانت به افراد بالای هرم (لیدرهای سازمان)  سعی در ایجاد اغوا هستند تا بگویند شرکت ما تعداد میلیونرهای زیادی دارد و غافل از اینکه بهای آن را افراد تازه وارد می پردازند.

یک پلن قدرتمند 2 ویژگی اساسی دارد :  

اولاً : ساده و شفاف است.

ثانیاً :  پورسانت را به صورت متعادل تقسیم میکند.(کف سازمان ، بدنه ، لیدرها)

شرکت هایی که مدام دست به تغییر پلن درآمد زاییشان می زنند از کادر فنی قدرتمندی جهت ایجاد پلن برخوردار نیستند و این یک ضعف بزرگ محسوب میشود.

در آینده بصورت مفصّل تر در مورد پلن های درآمد زایی توضیح خواهیم داد.

9 – سیستم پشتیبانی شرکت تا چه حد پاسخگوست؟

یکی از ایرادهای جدّی که می توان به شرکت های بازاریابی شبکه ای تازه تأسیس نسبت داد (البته بعضی از شرکت ها) عدم پیاده سازی یک سیستم پشتیبانی قدرتمند است. در نتورک مارکتینگ با توجه به افزایش سازمان و نفرات شرکت، چالش ها، مسایل و حواشی شرکت هم افزایش پیدا میکند. مواردی همچون کسری محصولات، خراب شدن محصول توسط سیستم ارسال پست، عدم واریز پورسانت و … جزء جدا نشدنی شرکت های بازاریابی شبکه ای است و تنها راه حل اینگونه مسایل ایجاد یک سیستم پشتیبانی قدرتمند است که بتواند در هر لحظه از شبانه روز مسایل بازاریابان را حل کند.

یک سیستم پشتیبانی قدرتمند نیازمند یک بستر مناسب است که در وهله اول می تواند در وب سایت و پنل کاربری بازاریابان تعبیه شده باشد، مرحله دوم سیستم پاسخگویی تلفنی است که در صورت حل نشدن مسایل بصورت تحت وب قطعاً مرحله بعدی پیگیری توسط تماس تلفنی است. و در صورت حل نشدن مسیله توسط پشتیبانی تحت وب و تماس تلفنی قطعاً پیگیری حضوری صورت خواهد گرفت.

پس اگر شرکتی بتواند سیستم پشتیبانی تحت وب خود را تمام و کمال پیاده سازی کند ، هم در زمان و هم در سرمایه خود و بازاریابانش صرفه جویی کرده است. اگر تجربه خرید از شرکت های فروش مستقیم مثل دیجی کالا را داشته باشید متوجه شده اید که بسیاری از موارد و مسایل از طریق سیستم پشتیبانی تحت وب حل میشود.

در کل سیستم پشتیبانی شرکت ها تا حد زیادی به مورد بعد بستگی دارد.

10 – سامانه تحت وب شرکت (Web Site) :

websites

می توان به جرأت زیرساختی ترین و مهم ترین قسمت یک شرکت بازاریابی شبکه ای را وب سایت آن شرکت برشمرد.  مهمترین پل ارتباطی یک بازاریاب با شرکت  ، وب سایت آن شرکت است. تمام فعالیت های یک بازاریاب در سامانه تحت وب شرکت رخ می دهد. فعالیت هایی همچون ثبت نام ،خرید محصول، ارسال پیام و پیگیری مسایل توسط وب سایت رخ می دهد.

شاید بسیاری از افراد حتّی یک بار هم دفاتر شرکتهایی مثل بادران ، پنبه ریز، بیز و .. را ندیده اند. اما قطعاً سامانه تحت وب این شرکت ها را مشاهده کرده اند. پس وب سایت شرکت ها در واقع تا حد زیادی نمایانگر برند شرکت ها هستند.

خوشبختانه طی چند ماه گذشته شاهد تغییرات بسیاری در وب سایت های شرکت ها بودیم و این نشانده این است که شرکت ها به اهمیت این موضوع پی برده اند.