هیلاری هیلتون زیگ زیگلار (Zig Ziglar)، یک نویسنده، مدیر فروش و سخنران انگیزشی متولد ایالات‌ متحده آمریکا بود که در سال ۱۹۲۶ به دنیا آمده و نهایتاً در سال ۲۰۱۲ از دنیا رفت. وی در بخش جنوبی ایالت آلاباما به دنیا آمد و دهمین فرزند خانواده بود. در سال ۱۹۳۱، زمانی که وی پنج‌ساله بود که پدرش در شهر یازو از ایالت می‌سی‌سی‌پی به یک سمت مدیریت نائل شد و با نقل‌ مکان خانواده به آن شهر وی بخش عمده کودکی خود را در آن منطقه پشت سر گذاشت. البته در سال بعد از این رویداد وی پدرش را براثر سکته از دست داد و دو روز بعد از خواهرش از دنیا رفت.

زیگلار جوان بخشی از جوانی خودش را در طی سالهای ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ در طی جنگ جهانی دوم در ارتش ایالات‌متحده سپری کرد. هرچند که به‌طور عملی وارد جنگ نشد و در طی این سال‌ها مشغول فعالیت آموزشی در یکی از برنامه‌های آموزشی ارتش بود که بر اساس آن در طی سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ چیزی در حدود ۱۲۵۰۰۰ زبده برای ارتش تربیت شد.

وی در کارنامه حرفه‌ای و شغلی خودش در شرکت‌های مختلف سابقه فعالیت به‌عنوان فروشنده و مدیر فروش را داشت که ازجمله آن‌ها می‌توان به چندین شرکت معتبر خودروسازی اشاره کرد که در برخی از آن‌ها حتی تا سطح مدیریت ارشد سازمان هم پیش رفت. وی تا سال ۲۰۱۰ همچنان با سفر به نقاط مختلف دنیا مشغول اجرای سخنرانی‌های انگیزشی خود بود، هرچند که دریکی از سفرهای قبلی خودش براثر سقوط از روی پله با مشکلات مختلفی ازلحاظ حافظه روبرو شده بود.

برای بسیاری از افراد، باور اینکه زیگلار دیگر زنده نیست، بسیار دشوار است. تقریبا ۶ سال از مرگ سخنرانی برجسته و مشاور اقتصادی افسانه‌ای، زیگ زیگلار، می‌گذرد. او مردی بود که برای مدت ۴۰ سال به سخنرانی‌های انگیزشی پرداخت و در این مدت بیش از ۸ میلیون کیلومتر برای برگزاری این سخنرانی‌ها مسافرت کرد. مشاوره اقتصادی به شرکت‌های بزرگ فهرست Fortune 500 و مصاحبت با روسای جمهوری آمریکا و دیگر رهبران دنیا، بخشی از سابقه برجسته زیگلار است.

میراث بزرگ زیگ زیگلار

میراثی که امروز از زیگلار باقی مانده، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، فایل‌های صوتی و ویدئویی ضبط شده و صدها پند مهم تجاری و اخلاقی است. باوجود این میراث بزرگ، شکی نیست که افراد بسیاری «روش زیگلار» را برای سالیان دراز دنبال خواهند کرد. با مجله واگویه همراه شوید تا در این مقاله نگاه کوتاهی به سال‌های برجسته زندگی شخصی و کاری زیگ زیگلار بیندازیم.

۱۹۲۶

زیگلار، با نام کامل هیلاری هینتون زیگلار، در ششم نوامبر در شهر کافی کانتی ایالت آلاباما به‌عنوان دهمین فرزند خانواده متولد شد. به گفته پزشکان، او ۹ روز بعد جان باخت، اما در آغوش مادربزرگش زندگی دوباره یافت.

۱۹۳۱

زیگلار ۵ ساله همراه با خانواده به شهر یازو در ایالت میسیسیپی مهاجرت کرد. او پس از مرگ پدر در سال ۱۹۳۲، در این شهر به‌عنوان یکی از ۱۲ فرزند مادری تنها بزرگ شد. زیگلار در زندگی‌نامه خود از مادرش به‌عنوان «زنی خارق‌العاده» که توانست بر مصائب غلبه کند، یاد می‌کند. زیگلار معتقد بود مادرش ارزش‌هایی را در وجودش تزریق کرد که تا پایان عمر همراه او خواهند ماند.

۱۹۴۷

زیگلار در این سال کالج را رها کرد و عازم شهر لنکستر در ایالت کارولینای جنوبی برای پذیرش شغلی تمام‌وقت به‌عنوان فروشنده ظروف آشپزخانه شرکت آلومینیوم WearEver شد.

۱۹۴۹

آقای پی.سی مرل، مدیر ارشد شرکت WearEver در ایالت تنسی، دریچه‌ای جدید را در مقابل چشمان زیگلار گشود. او به زیگلار گفت که می‌تواند فروشنده‌ای بزرگ باشد و به او توصیه‌های لازم برای موفقیت را کرد. زیگلار بعدها می‌نویسد: «آقای مرل نگاه من به خود را تغییر داد. این تغییر چشمگیر بود. من خود را فردی کوچک در بخشی بی‌اهمیت از شرکت در شهر کوچک میسیسیپی می‌دیدم.»

۱۹۵۰

زیگلار به‌عنوان فروشنده‌ای در حال پیشرفت، راهی قلمروی بزرگ‌تری برای فروش در شهر فلورنس در کارولینای جنوبی شد. او در کار خود موفق شد و خیلی زود به‌عنوان مدیر حوزه و سپس متصدی ارشد بخش ترفیع گرفت.

۱۹۷۰

زیگلار حرفه فروشندگی را رها و خود را به‌طور تمام‌وقت وقف سخنرانی کرد. او در ابتدا و در سخنرانی‌ها با نام H. H. Ziglar معرفی می‌شد، اما بعدها نام مستعار «زیگ» را برای خود برگزید.

۱۹۷۵

پلیکان، یک انتشارات کوچک کتاب، دست به چاپ اولین کتاب زیگلار با نام «شما را در اوج می‌بینم» کرد. این کتاب قبل‌تر توسط ۳۰ ناشر دیگر رد شده بود. کتاب زیگلار بیش از ۲۵۰ هزار نسخه فروش کرد و فروش آن تا به امروز نیز ادامه دارد.

۲۰۰۱

انجمن سخنرانان ملی به زیگلار جایزه معتبر خود «Cavett Award» را اعطا کرد. این جایزه هرساله به اعضایی از این انجمن تعلق می‌گیرد که دستاوردهای آن‌ها منجر به کسب اعتبار برای این حرفه شود و آن‌ها نیز تعهد خود برای راهنمایی دیگر اعضا را به اثبات برسانند.

جولای ۲۰۰۲

کتاب «زیگ: زندگی‌نامه زیگ زیگلار» منتشر شد و به تشریح جزئیات زندگی شخصی و کاری او پرداخت.

دسامبر ۲۰۱۰

مؤسس شرکت زیگ زیگلار سه سال پس از زمین خوردن از پله‌های هواپیما و آسیب حافظه کوتاه‌مدت خود، استعفا کرد و همراه با همسرش، جین، به پلانو در ایالت تگزاس رفت. شرکت زیگلار در ابتدای کار تنها یک کارمند داشت و بعدها تعداد کارمندانش به ۶۰ نفر رسید.

نوامبر ۲۰۱۲

زیگلار پس از ابتلا به بیماری ذات‌الریه (به گفته وب‌سایت رسمی او) و یک دوره تلاش برای مبارزه با این بیماری درگذشت. مرگ زیگلار درست دو روز پس از برگزاری مراسم شصت و ششمین سالگرد ازدواج او با جین رخ داد. اگرچه عمر زیگلار به سرآمد، اما همچنان می‌توان از پندها و نصایح او درس گرفت و سرلوحه کار و زندگی قرار داد.