انواع بازارها: بازار هدف، بازار آماده، بازار بالقوه، بازار تحت نفوذ

ارزش آفرینی     تمرین و مشارکت در بحث     مختص کاربر ویژه

کافی است پای حرف کسی بنشینید که در مراحلِ نخستینِ ایجادِ یک کسب و کار جدید است.

معمولاً می‌توانید خوش‌بینی افراطی نسبت به بازار را در صحبت‌های این نوع افراد ببینید و بشنوید.

مهم نیست که این افراد، تولیدکننده‌ی چه کالایی یا عرضه کننده چه خدمتی باشند.

این نوع افراد معمولاً با نگاهی مظلومانه و معصومانه به مخاطب نگاه می‌کنند و می‌گویند: «من که چیز زیادی نمی‌خواهم. دو درصد از کل این بازار هم مال من باشد کافی است».

معمولاً لحن بیان چنان آرام و متواضعانه است که لحظه‌ای به ذهن‌مان خطور نمی‌کند منظور از این بازار چیست؟ و آیا در این بازار (که هنوز نمی‌دانیم چیست)، آیا دو درصد سهم بازار انتظاری معقول و دست‌یافتنی است؟

منظور از بازار چیست و بازارها را چگونه طبقه بندی می‌کنند؟

بازار را بسته به نیاز، به شکل‌های مختلفی تعریف و طبقه‌بندی می‌کنند.

ما در این درس یکی از طبقه‌بندی‌های کلاسیک بازار را با هم مرور می‌کنیم:

بازار به مجموعه‌ای از خریداران بالقوه و بالفعل یک کالا یا خدمت اطلاق می‌شود.

بازار مکانی است که در آن دو یا چند طرف، کالاها، خدمات و اطلاعات را مبادله می‌کنند. به‌طور ‌کلی، بازار مکانی است که در آن دو یا چند طرف در خرید و فروش دخیل هستند.

دو طرف درگیر در یک معامله، فروشنده و خریدار نامیده می‌شوند.

فروشنده در ازای دریافت پول، کالا و خدمات را به خریدار می‌فروشد. جهت رقابتی‌شدن بازار، باید بیش از یک خریدار و فروشنده وجود داشته باشد.

انواع بازارها

1. بازارهای فیزیکی: بازار فیزیکی مکانی است که خریداران می‌توانند به‌صورت فیزیکی با فروشندگان دیدار کنند و کالاهای مورد نظر را از آن‌ها در ازای مبلغی پول خریداری کنند. مراکز خرید، فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های خرده‌فروشی نمونه‌هایی از بازارهای فیزیکی هستند.

2. بازارهای غیر‌فیزیکی/بازارهای مجازی: در چنین بازارهایی، خریداران از طریق اینترنت کالا و خدمات خود را خریداری می‌کنند. در چنین بازاری، خریداران و فروشندگان به‌طور فیزیکی با یکدیگر دیدار نمی‌کنند و با یکدیگر تعاملی ندارند، در عوض تراکنش از طریق اینترنت انجام می‌شود. مثال‌ها شامل خرید از ‌ردیف، ای بی و غیره است.

بازاریابی سرد و گرم

شناخت بازاریابی سرد و گرم

بازاریابی سرد و گرم

بازاریابی سرد و گرم

بازاریابی انواع و اقسامی دارد و هر روز بیش از پیش برآن افزوده می شود یکی از آنها بازاریابی سرد و دیگری بازاریابی گرم است حال میخواهیم بدانید این روش چیست و چه کار برد هایی دارد موارد بسیاری زیادی در حوزه ویزیت وجود دارد که به‌عنوان مدیر کسب‌وکار می‌توان بر آنها متمرکز شد. یکی از موارد پرداختن به موضوعاتی مانند ویزیت سرد و ویزیت گرم است.

منظور از ویزیت سرد یعنی ویزیتور با پای پیاده یا وسیله شخصی به بازار رفته و اطلاعات لازم را وارد می‌کند و بعد از اینکه این اطلاعات در شرکت تایید شد، فاکتور به بخش توزیع رفته و بارگیری برای مغازه‌ها برای مشتریان انجام شود.

در مقابل ویزیت سرد، ویزیتورها با ویزیت گرم مواجهند. در این نوع ویزیت ویزیتور با ماشین شرکت که بار دارد نزد مشتریان می‌رود و همانجا ویزیت را انجام می‌دهد و فاکتور صادر می‌شود و بار را تحویل داده و تسویه حساب می‌کند. ویزیت گرم و سرد هر کدام معایب و مزایایی برای خود دارد. اما در مجموع مزایای ویزیت سرد بیشتر و علت اصلی آن مسئله ترمزخور است.

بازاریابی را باید ابتدا با توجه بهروشی که دارید جلو ببرید این بازار ها به طور کلی به دو گونه ی سرد و گرم تقسیم می شود که با بررسی ویژگی های هر یک از آنها میتوان فروش و بازاریابی خود را موفق تر کرد

 

بازاریابی سرد:ویژگی مهم این بازار عدم وجود شناخت و اعتماد بین ارائه دهنده کالا و خدمات و مصرف کننده است. در نتیجه برای پر کردن این شکاف، تولید کننده باید از ابزار تبلیغاتی گسترده برای جلب توجه و کنجکاوی مشتری استفاده کند. اگر کالا و خدمات ارائه شده در اولین استفاده توسط مصرف کننده بتواند رضایت او را جلب کند، اعتماد مشتری جلب خواهد شد. 

بازاریابی گرم :ویژگی مهم این بازار وجود اعتماد از سوی مصرف کننده نسبت به ارائه دهنده کالا و خدمات است. بدیهی است که فروش در بازار گرم بسیار آسان تر از بازار سرد می باشد. برای مثال مصرف کننده ای که در مورد الف به آن اشاره شد، در صورت رضایت از محصولی که خریداری کرده، تبدیل به بازار گرم آن تولید کننده می شود و در نتیجه برای خریدهای بعدی از همان تولید کننده، نیاز به تبلیغات بسیار کمتری در مقایسه با بار اول خواهد داشت.

یکی از روشهای پخش مویرگی ، روش فروش در محل مشتری یا اصطلاحاً hot sale   فروش گرم  میباشد. دراین حالت راننده به عنوان انبار متحرک محصول را در اختیار داشته و بر اساس تور ویزیتی که قبلاً برای راننده مشخص شده، به مشتریان سر زده و محصول را در اختیار آنها قرار میدهد.در این حالت مشتری تعیین کننده تعداد خرید از راننده بوده و پس از تایید خریدار فاکتور صادر میگردد. 

در این حالت مشتری تعیین کننده تعداد خرید از راننده بوده و پس از تایید خریدار فاکتور صادر میگردد. نحوه صدور فاکتور به شکل های متفاوتی می‌باشد. به عنوان مثال میتوان یک حواله فروش صادر نموده و بعد از اینکه راننده به مرکز بازگشت، حواله های فروش و تسویه با خریداران را تحویل داده و سپس فاکتور نهایی صادر شود. یا اینکه اگر راننده از دستگاه‌ هایی مانند تبلت و … استفاده می‌نماید، با در اختیار داشتن فرمی که در آن راننده میتواند فاکتور صادر نماید فاکتور مورد نظر صادر میگردد. نحوه اطلاع رسانی به مرکز نیز میتواند متفاوت باشد.

پخش سرد نوعی از پخش مویرگی است که در آن ابتدا ویزیتور عمل ویزیت یا سفارش گیری  را انجام می دهد سپس جنس سفارش داده شده برای سفارش دهنده ارسال می گردد . و در آخر فاکتور در محل دفتر مرکزی پخش صادر می شود از این نوع پخش مویرگی برای فروش محصولاتی است که تاریخ انقضاء نداشته و یا تاریخ انقضاء آنها محدود نیست . به عنوان نمونه می توان شرکت های پخش لوازم آرایشی و بهداشتی را نام برد. این روش از ثبت سفارش مشتری در سیستم یا ثبت سفارش آنلاین آغاز می گردد و در نهایت با تسویه فاکتور مشتری و گزارشات مربوط به این روش به پایان میرسد. پورسانت ویزیتور مربوطه با توجه به تعداد فاکتورهای فروش سفارشات ثبت شده توسط آن ویزیتور یا نوع کالاهای فروخته شده توسط او محاسبه و پرداخت می گردد.در پخش سرد روال کار از هنگام سفارش تا ثبت ان در سیستم و درخواست به انبار و در نهایت ارسال جنس به مشتری در مدت زمان بیشتری صورت می گیرد.